lördag 9 maj 2009

Fint ska det vara.

Du gick in genom en stor snidad port upp för trappor färgade fönster. Lägenheten var enorm, balkong mot Strandvägen pelare i det stora solkatt rummet. Min mormor det tjusigaste jag sett i ett par skor strödde brunt socker på jordgubbar. 
Hon gifte sig med en man som jobbade för Shahen. När mamma var liten bodde de ett tag i Teheran i fint palats osv. Jag gillade hennes historier ifrån den tiden nötta foton av mormor på kamel.
Glatt berättade jag för mina skolkamrater i norrland om hur mormor dansat med kungen av Persien om palatset. Min fröken ringer upprört hem.
Alltså ni måste göra nått åt att Fula Ediths ljugande det kommer aldrig sluta bra.
Jag sitter i en skinnfåtölj med min nya klänning jag nyss fått tittar på lillebror som i panik spottar vindruvskärnor bakom ett draperi. Tror det var första gången vi sett en vindruva i icke skrumpet russin form.
Klänningen har jag nog mest fått för att jag ska passa in vid matbordet tomatsoppa o lax jag låtsas som att det är gott sitter rakt petar smått i mat och ler.
Jag ville aldrig åka hem igen.
Bilden ovan föreställer, ja min mormor och hennes man.

Inga kommentarer: