måndag 10 augusti 2009

When the girls came out to play


Gardiner solblekta sammet tjock konduktör klipper biljett.
Landskap i morgondis in i tunnel.
Madame med katt i bur öppnar termos vecklar upp smörgås ur papper.
Pappret får mig att tänka på nässkydden.
Kaffe socker pulvermjölk.
Skålar lycklig resa.
Havet följer oss på höger sida.
Genom bergpass solen står zenit.
Hon ska hälsa på släktingar.
Det finns en mumiejägare.
Han är inte jag.
Under klostret står de på rad torkade hudar kranier kroppar iklädda 1600-tal.
Stannar vid vaggorna där de små ligger i spetsmössor gapande munnar.
Stor gubbe plockar fram kamera skjuter blixtrar.
Inga foton skriker röst ur högtalare.
Han skrattar fortsätter sitt dokumenterande.
Fingrar på kamera i väska.
Större grav kommer jag aldrig traska i släpper kamera.
Luft kvav.
Tåg ut ur tunnel sol står nadir
Mitt mål hamnen där båten till ö går.
Ön där de tjusiga systrarna bor i stor villa med utsikt över hela jorden.
Madame plockar upp sin bur kysser min kind adjö.
På hennes plats sätter sig två träningsoverall rakade huvuden tandlösa leende snubbar.
Jag blundar.

Inga kommentarer: