tisdag 11 augusti 2009

Rödspätte begravning i soligt hav.



Revbensspjälls rester på ikeatallrik.
När en ruta  rasar har du inte mycket tid på dig att rafsa ihop.
Springer till dörr, låst.
Drar upp persienner elak vårsol.
Andra våningen marken under hård inga buskar.
Tiden flyr fort snart kommer någon tillbaka.
Tar mig till morgon på ö.
Vaknar av att systrarna Tefat står runt soffa med nybakat bröd.
Klänningar på sne.
Frukost på altan.
Havet lugnt och stilla rinner över i horisont.
Undrar inte längre över hemma när jag dricker kall grapejos.
Vi färgar mitt hår rödare.
Målar naglar tittar splatter film när den är som bäst.
Väljer ur garderob klänningen för dagen.
Jag slutade med klänning vet inte varför.
Den lovar nått jag aldrig kunde bära.
Mannen med fotprotes plockar upp oss när klocka slår tolv.
Vi bär svart såsom brukligt är när man på begravning ska gå.
Fotprotesens bror drunknade illa i viken.
Samma vik där klippan jag en gång vågade hoppa ifrån skjuter upp.
Under ceremoni sjunger systrar sång.
Jag fäller en tår räknar blommor på kista pillar på nyfärgat hår.
Tillbaka till lägenhet knyter skosnören drar på jacka.
Hur kunde jag glömma att det alltid under dörrmatta ligger en nyckel gömd.
Det första du får är en nyckel sen en tandborste.
Inte en minut till.
Öppnar låser.
Slänger nyckel i djupa havet.
Sträcker hand igenom trasig ruta fiskar upp ett par reebook.
På hemvägen köper vi svärdfisk.
Kollar på anslagstavla efter billiga flygbiljetter.

Inga kommentarer: