fredag 7 augusti 2009

Frostemor åker släde.



Skaren ligger tjock två hundar drar släden fram mellan gran och tall. Täckjackor puffiga över Sankta Lucia linnen vita.
Min mössa kliar.
Vi skrattar, om Jag öppnar locket till den hemliga lådan så är det exakt här.
Tittar ner rykande andedräkt springande hundar.
Släden liten prick i ökensnölandskap.
Målet är Guldskärvelärarinnan, för henne vi ska lussa fint ikväll.
Granskog tätnar blinka lilla stjärna.
Bredvid mig sitter min bästa vän.
En dag har jag glömt hennes namn men inte hennes skratt.
Jag minns inte hur det gick till, hur vi kunde känna att vi körde över något så litet.
Stannar släde.
Vad var det?
Följer spår någon meter och där ligger det.
Ett överkört kokt ägg mitt ute i ingenstans.
Vi spar ägget för annars kommer ingen tro oss.
Kokta trasiga ägg kläcks inte men vi stoppar det i en liten låda.
Klättrar upp på översta loftet där allt hö vilar.
På ena sidan har någon gömt sina explorer flaskor.
På andra sidan lägger vi vårt ägg.
I veckor tittar vi till ägget med förhoppning att kanske liten alien en dag ska ligga där och le.
Det enda som händer är att vi till slut måste slänga illaluktande svart låda.
Guldskärvelärarinnan kokade varsin kopp te åt oss, hänger våta sockor på tork.
Dripp dropp.

Inga kommentarer: