söndag 26 april 2009

Hotell Acapulco.

Vi mamma jag och bror flyttade till stockholm när jag var typ 11. Vi hade ingenstans att bo.
Ett tag bodde vi hos några vänner. Jag hade aldrig i hela mitt liv sett så mycket mat som i deras kylskåp. Det fanns allt, om nätterna smög jag upp åt skinkpaket choklad läsk potatissallad.
De blev arga så jag var tvungen att sluta äta upp deras mat.
En dag sa mamma vi ska få bo på hotell Acapulco. 
Mitt hjärta hoppade av lycka vilken lyx ett fint hotell. Acapulco hotell det måste ju finnas palmer och pool där tänkte jag.
Vi åker till hotellet, som mer är ett bostadskomplex för folk som inte får bo i normal lägenhet.
Tapeterna flottiga blodfläckar trasiga sladdar vatten som läcker ruttna madrasser.
Fulla gubbar hasar runt. Här stannar vi inte säger mamma bestämt till min stora lättnad.
Min bror hade då elakartat astma så stanna hade betytt döden för honom.
Ett tag senare bor vi i en liten etta på Pontonjärsgatan utan fungerande kylskåp.
Idag ska vi gå på restaurang säger mamma glatt. Jag laddar hela förmiddagen sen bär det av till... Utanför Govindas  på en gräsplätt serveras varje söndag gratis mat om man deltar i lite trumspel och bön.
Ät säger mammas väninna, bredvid mig sitter en fullgubbe och skriker och slänger lite med nån kätting han har pysslat till som skärp, Krishna typerna bankar på trummor och sjunger.
Vanligt folk går förbi och glor.
Stackars mamma hon försökte verkligen att trolla fint av skräp.
Och jag satt bara och ville dö!


3 kommentarer:

Unni Drougge sa...

Hej, raring!

Låter som semestern som Gud glömde.

Anonym sa...

Lustigt! Jag berättade den historian för Sara idag. Apropå att Govindas inte kan neka fattiga människor mat. Bara det att man ju då får rester. Dessutom är det ju inte särskilt gott, Hare Krishna använder inte lök i sin mat i o m att löken växer på natten vilket väcker sexualiteten i människor.... ehhhh. Jag skämdes också ngt oerhört. Det roliga är att även stackars lilla Jonas Viktor Bergamn var där den ggn!!! Och skämdes!
/Johan H

Fula Edith sa...

Haha va det ante mig att han blivit utsatt för samma!