tisdag 8 september 2009

Playground stänger när Herr Dusk faller.



Vi flyttar in i de höga grå husen ovanför tunnelbana. Utanför port ligger skelett playground.
Någon har snickrat ett grönt staket runtom.
Om jag tar av mig skorna kan jag balansera på vasst staket lekplatsen nästan runt.
Saknar skogen.
Mina första vänner blir två ryska bröder.
Den ena ler aldrig den andra skrattar för två.
Vår gemensamma nämnare alla tre har fula kläder enligt fina kidsen.
Varje dag efter skolan står det vid hiss på andra sidan korridor en man flinar runkar.
Första gången blir jag rädd, trycker fort på hissknapp.
Andra gången skriker jag nått jag inte minns.
Tredje gången gillt Ryska bröderna beväpnar sig med kratta lasso och hacka.
Rusar mot gubben, de är rätt små äldsta tolv.
Glatt konstaterar Edith att gubben ändå blir kissa på sig rädd.
Drar kommer aldrig tillbaka mer.
Några månader senare klarar jag varv på varv på vasst  staket.
Ryska bröderna flyttar.
Mitt hjärta gör ont för det känns inte som om jag passar in.
Saknar skogen ännu mer.

Inga kommentarer: