söndag 6 september 2009

Blinka Lilla Tjuv Jule Stjärna.


Klottrandet övergick som vi vet in i intjackande. Glassplitter i smalben robbning av Fulagubbar ByggareBobs o Skalpelltanter.
När vinter föll över stad, snöflingor singlade slant då krossades rutorna.
Fula Edith samlade allt hon kom över i en stor låda.
Lådan gömdes under säng o lakan vitt.
Dagen före dagen före doppare dagen tippismögtappade hon in i konserthuset det stora.
I ryggan har hon en skruttig gammal jacka.
I huvudet bilden av sin mamma.
Ole dole doff vilken jacka kommer mamma bli lycklig o vacker i.
Den hänger längst in till vänster.
Byter ut trasjacka mot flärdjacka.
Snällt mot flärdägarinnan, nej inte alls.
Den julen innehöll alla mina paket tjuvgods.
På nått sätt måste resten av familjen tyst förstått att nej, dyra tröjan den hade inte Edith gått och köpt på NK.
Men jag var så glad den kvällen när de fick saker ingen hade råd att köpa.
Så julen flöt på in i leenden och skratt.
Några månader senare satt jag på ungdomsvårds skola.
Tittar ut genom fönster en rödhake flyger förbi stannar upp i fart.
Viskar, nu är det slut tjuvat lilla Fula Edith.
Rödhaken hade rätt.
Mamma blev inte så himla happy när jag år efter berättade historien bakom flärdjackan.

3 kommentarer:

äckel sa...

brann det i tuben? sånt gillar vi.

Anonym sa...

det var min mammas jacka du snodde...

cccccccc sa...

tygg.
om du vill ha en skiva?
du får skriva din adress till
skogsduva1@hotmail.com

pusspuss