tisdag 4 maj 2010

För små hjul.



Hjul på shoppingvagn är inte gjorda för utomhusrace. Den välter varje gång vi drar åt andra hållet.
Första gången hamnar hon under, skrattande hjälper random farbror henne upp på fötter.
Burkar med läsk faller ramlar rullar över mark.
Knä gör ont vart tog han vägen han som skulle hjälpa henne med vagnen.
Han som sedan plåstrar sår.
Kan vi varit ute vid Islandstorget, nej för långt från bro. Håller i vagn sparkar med fot den fram över.
Himmel grå, strimmor av kanske sol. På översta balkongen grillar de fast de inte får.
Vi ser röken.
Allt är samma. När jag sen sitter där i salongen och trummar, låtsas som att jag gillar läget.
Ska jag tänka på shoppingvagnen låtsas att jag är där på bron.
Vi ser till att stoppa allt viktigt i kassar.
Lyfter stålskelett.
Hur många sekunder innan vagn träffar vattnet.
Jag satsar mitt liv på tolv sekunder.
Han säger nio.
Det tar tio och jag.
Jag hoppar efter.

2 kommentarer: