tisdag 26 april 2011

En del skor är svåra att gå i.





Får panik redan första kvällen.
Luften är fuktig och varm.
Vi går ut på promenad.
Vid första dörren nere vid strandpromenad står vakter.
Han får komma in, inte jag.
Han tittar på mig, du vi går härifrån.
Vill inte gå, knycker på nacken tittar på vakt säger fem ord.
Vakt ler säger välkommen.
På väg in tänker jag noga på hur jag för mig.
Allt är gratis blickar tomma, ljussättning trasigt åttiotal.
Män som dansar för män.
Sätter oss i mörk sammetssoffa.
Någon berättar att detta är den kända svenske pingisspelarens favoritställe.
Vi skrattar.
Hör mer hemma här än dit jag tog mig.
Det är tur att hon känner sig ful och trasig.
Hon den hela hade slaktat er.
Sitter hos min adhd utredare han läser upp ord som jag efter en stund ska repetera.
Träffar någon som är det vackraste jag sett på länge.
Men någon är svag, står inte ut med svaghet hos de vackra.
Dagar efter blir grå tills jag går förbi brinnande körsbärsträd i kungens trädgård.
Någons grepp om hjärtat släpper taget.
Jag är ledsen för att jag stal tid från dig och från dig och från mig själv.
Men glad för utan er hade det tett sig tomt.
Och utan er hade körsbärsträden inte brunnit sig så vackra som idag.

Inga kommentarer: