måndag 15 februari 2010

Inte bibel här inte bibel där.




Han skriker i telefonen.
Trycker på den lilla röda knappen, plopp tyst.
Mobilen lägger jag på köksbordet tittar på den en stund.
Räknar till fem trycker på stäng av knapp.
Det är julmarknad i Cannes, vid hamnen smäller de upp frostigt tivoli.
Har dragit på mig hans största munkjacka.
Frossar friterade minidonuts.
Han handlar klappar till de därhemma, jag hittar inget att vilja ge bort.
Spöktunnel målad med tattig neonfärg.
Sätter oss i vagn rullar in.
Gäspande vålnader eurodisco dunk.
Skriker när riktig kött och blod figur skuttar fram i slut av tunnel.
Figur rycker tag i min luva, förskräckt hostar jag upp halvtuggad donut.
Vi tar bussen tillbaka kustlinje ligger mörk, vid näst sista hållplatsen kliver två prydliga gossar på.
Läderväskor biblar de ler sitt bästa halleluja leende.
Jag köper inte en bibel till de därhemma.

Inga kommentarer: