onsdag 20 januari 2010

Röd fyller straffmyndig.

Ormskinnsindianens turkosa halsband nuddar grädde fluffig.
Viftar bort hans juveler, gapskrattar för att tystna Röd får inte vakna i rummet bredvid.
Det är hennes birthday idag.
Dagen då hon fyller straffmyndig.
Indianen väcker mig tidigt.
Se så gå ner till alltid öppet macken o snatta ihop en tårta.
Ok.
Det går inge bra han som står i kassan känner till mig för väl.
Vänder ut och in på fickor förklarar att det är hon den söta som fyller 100.
Får en kasse sött för fickludd om jag lovar att hälsa henne grattis ifrån han.
Tårtan ser mest kladdig ut men när ljusen tänds är den fin.
Edith och Ormskinn trippar sjungande stolta in, stannar vid sovande Röd.
Någon fyller år idag vem kan det va? Hipp hipp hurra.
Hon vaknar med ett leende.
På kvällen tar Indianen med oss till ett halvfint matställe.
Vi får förrätt huvudrätt och efterbananaspliträtt.
I ett paket har jag slagit in tröjan i fönstret hon föll i kärlek med.
Hela denna dagen även fast det inte var min dag då jag miste min straffomyndighet var en av de varmaste det året.
Gick det utför sen för Röd.
Jo det skulle man kunna säga i ett inlägg som inte ska dofta smyckad lycka.

Inga kommentarer: