tisdag 29 mars 2011

Spöken.




Picture 1 and 2 via Tatterdemalion picture in the middle my broken window!
Skalar morötter ute i trädgården, egentligen är det ingen trädgård utan mer en öken av sten och grått damm.
När solen går ner kastar buskar på mark hårda skuggor.
Funderar på om skuggorna är längre här än där hemma.
På övervåningen ligger han sovande.
För varje dag som går blir han mer och mer ett tomt skal.
Undviker hans blick.
Vi är spöken.
Restaurangen vid havet är alltid tom på folk.
Vet inte om det är därför vi envisas med att gå dit.
Maten är varken god eller billig.
Mitt glas fyllt med flottiga fingeravtryck.
Hon som serverar hostar svart.
Han tar upp en liten rund silver burk.
Plockar fram två piller.
Beställer in tio liter vodka.
Det som ligger på min tallrik smakar värre än vanligt.
Ursäktar mig, bakom färgglatt plastdraperi ligger toaletten.
Sätter mig ner på lock lägger huvud mellan ben.
Myror springer motorväg under mig.
Försöker minnas hur han såg ut innan vi blev tomma.
Funderar på om jag ska slå sönder spegel.
Avsluta.
Men spöken förblöder inte.
Tvättar händer.
Vid bordet sitter några främlingar.
Han gestikulerar, ser glad ut.
Publiken klappar inte händer, inte än.
Hälsar men lägger ingens namn i minnet.
Gillar bäst den tysta som mest sitter och tittar ut genom fönster.
Hon påminner mig om något. De har en tankad bil parkerad utanför.
Halsar vodka.
Säten i sprucket ljusblått skinn.
Krims krucifix krams hängande under backspegel.
Den tysta börjar prata hennes röst ett vattenfall.
Han har vaknat ropar något från fönstret.
Stenöknen äter upp hans ord.
Det är irriterande köpte nyss en dosa snus som jag inte kan hitta någonstans i min lägenhet.
När jag hittat den ska jag ladda upp bilder från grejen i Göteborg istället för att skriva solkiga ord om fyllor tomma spöken och misslyckade upplivningsförsök vid världens ände.

Inga kommentarer: