tisdag 15 mars 2011

Lilla och stora björn.


Där de skrivna bladen fladdrar tungt högt över oss.
Där björnfolket tittar fram bakom träden.
Där mitt hjärta är ihåligt och blicken tom.
Golvet under mina fötter smutsigt.
Solen över mig gul.
Den natten var det ingen som körde och jag glömde dig kvar i bilen.
Det är april och jag har fått vingar.
Tanten som visar vägen pekar uppåt och ler.
När dina tårar faller under bron till musiken männen i tunnelbanan ur mässing trumpeter blåser fram.
Tuggar mitt tuggummi.
Sluter min kropp släpper taget om dem.
Lilla björn och stora björn ni på himlavalvet tindra så klart.
Fyll mina lungor med vatten.
En hund springer på framben förbi.
Vi ser den båda alltså finns vi.
Det enda jag kan utan att börja gråta är att dansa i  takt i tjackade salar.
Rummet är fyllt med leksaker.
I leksaksträdgården sitter två barn.
Han dricker ett träd jag en sörja som mest liknar en trögflytande limpa.
Projektion rakt i ansikte ser inte var mina slag hamnar.
Biter mig i läppen för den börjar darra.
Vaknar av att en tant står mitt i rum frågar, more minibar.
När jag sätter ner fötter känns marken mjuk.
Ger bort min kniv.
Hoppar.

Inga kommentarer: