söndag 5 september 2010

Rabies.





Eller vattenskräck.
Insjuknande leder så gott som alltid till döden.
Jobbigt.
Köper ett luftgevär.
Köpte två.
Det andra låg i Fiskaresnubbens baklucka.
Han undrade om han fick ringa mig en solig dag, om jag ville åka ut och fiska.
Kände mig inte helt bekväm med det.
Jag köper blommor gubbskor schampo och balsam med.
De som säljer dessa produkter brukar se en smula mer pålitliga ut.
Men ingen har någonsin frågat mig om jag vill ut och fiska.
En gång fiskade vi om natten med ficklampor.
Låtsades fiska för vi kastade aldrig beten överbord.
Satt mest och flashade med ficklampeljus över vattenytan.
Fiskar ser inte helt snälla ut efter klockan midnatt.
Båt läcker lite, skopar ur vatten.
Tänk om vi sjunker nu.
Tittar på väninna.
Trär på simfötter.
Ror mot flotte hoppar av båt med filtar under arm.
Sätter oss på kant plaskar simfötter blinkar Morse codes som inte finns.
Sköjer ner varsin sömntablett med ljummet vatten.
Lovar varandra att ej falla överbord.
Vaknar, vi är täckta med tusen myggbett.
Sen dog vi i den röda febern det var långt innan ni ens var födda.
Nej jag dog inte men fick hög feber och svullnade upp som en vitaminboll i ansiktet.

Inga kommentarer: