måndag 27 april 2009

Tant Kyll

Vi måste rymma sa Anna ok sa jag. Gick hem packade en väska stoppade i lite konservburkar hey ufo. Vi mötes på centralen hon hade sällskap av tråkig snubbe som också vill rymma. Ringer mamma - Hej jag ska bara rymma lite.
Tog bussen ner till Göteborg, framme tigger pengar som vi sen köper hamburgare för. Ingen av oss har ett öre. Lyckas komma på spårvagn när det blir kallt möter en kvinna med man. Ni kan få sova hos oss. Snällt, stora rummet i lägenheten är täckt med madrasser det sitter en annan man  i en fåtölj o dricker öl. Vaknar mitt i natten av att det kryper ner hårig gubbe under mitt täcke. Sssshhhh säger gubben, jag hoppar upp hojtar bort gubbe. Rycker tag i Anna och springer in på toan låser. Pratar med kvinna genom dörren som lovar att inget kommer att hända bara vi kommer ut. Jag sover inte den natten. Morgon vi får hundra spänn av gubbe ställer oss vid motorväg. Blir upplockade av långtradare, föraren är på gott humör skämtar glatt lämnar av oss några timmar senare på vägkrog efter han bjudit på fin fin lunch.
Liftar med småbilar till stad där vi tar oss in i ett hus och sover en stund. Snubben kommer på att vi ska ta oss till Torekov där en viss Tant Kyll bor hon ska vara snäll.
Det är kväll och kallt april vi fryser kommer till ett litet samhälle försöker bryta oss in i en bod utan att lyckas går vidare ut på mörk väg. Till slut kommer vi fram till ett hus det lyser. Knackar på en gubbe i keps o overall öppnar det luktar bonde vi fattar inte vad han säger hardcore skånska. Han säger att vi kan sova i hans ladugård. Hans ladugård är ett rum fyllt med djur som springer huller om buller det lukar så att man vill spy halm överallt kackel och nöff nöff.
En höna bajsar i mitt hår jag vill gå de andra två sitter och gosar på en halmbal jag hatar dem.
Anna reser sig trampar i en komocka, Vi lämnar kaoset, ut på väg igen ett kraftverk långt borta blinkar, vi sover i ett väggskäl. Sol går upp får lift och till slut kommer vi hem till Tant Kyll.
Saft och mackor några timmar senare knackar polis på dörr.
Den ena polisen är snubbens pappa, jag gapar.
Sen blir det polisbil hela vägen hem till Stockholm igen.
Anna får aldrig mer umgås med mig jag har dåligt inflytande heter det visst.

Inga kommentarer: